Angst is een veel voorkomend probleem tijdens rijlessen. Jongens en meiden, mannen en vrouwen, het komt vaker voor dan je denkt. Schaam je er niet voor! Vraag om hulp en los het op, samen met één van onze ervaren instructeurs. In de rijschool branche ervaren wij twee verschillende vormen van angst. Dit zijn rij-angst en faalangst. Deze twee verschillende vormen van angst hebben ieder hun eigen kenmerken en ook hun eigen specifieke manier van aanpak.
Rij-angst en faalangst hebben beide veel invloed op het rijgedrag. Bij rij-angst betreft dit vooral de prestaties van een persoon tijdens bepaalde vaste patronen onderweg. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het in- en uitvoegen op de snelweg, het rijden in drukke straten, of andere veel voorkomende situaties. Een enkeling ervaart alles in de auto als "eng". Belangrijk voor de oplossing is het achterhalen van de oorzaak van de angst.
De meest voorkomende oorzaak ligt vaak in het verleden bij de rij-opleiding. Doordat bepaalde kijkstructuren in het verleden niet goed zijn getraind missen we overzicht in drukke situaties. Dit is redelijk eenvoudig op te lossen door een nieuwe manier van kijken aan te leren. Dit is vaak in enkele lessen gedaan.
Minder vaak voorkomend, maar vaak veel ingewikkelder om op te lossen zijn angsten onstaan door een trauma. Dit kan bijvoorbeeld zijn onstaan door het zien of meemaken van een (ernstig)ongeval. Deze vorm van angst is vaak wel op te lossen, maar daar zijn wel wat stappen voor nodig. De eerste stap is aan het werk gaan met een psycholoog, met wie de angsten en de oorzaak daarvan bespreekbaar maakt. Wanneer het psychologisch probleem bespreekbaar is gemaakt, wordt het tijd om met een ervaren "angst"instructeur aan het werk te gaan in de auto. Vaak geen makkelijk traject, maar geeft bijna altijd veel voldoening ana het einde van het traject.
Faalangst is de tweede vorm van angst welke vaker bij de rij-opleiding voor komt. Ook hier kennen we twee richtingen. De eerste richting is de angst om fouten te maken tijdens het leerproces. Hierdoor wordt het leerproces vertraagd en leerlingen blijven vaak in de zelfde fouten hangen, welke erger worden naar mate ze vaker voorkomen. Dit is op te lossen door de leerling in te laten zien dat het maken van fouten noodzakelijk is om te kunnen leren. Dit is vaak snel opgelost met de juiste begeleiding.
De tweede richting is faalangst in stessvolle situaties. Denk hierbij aan het doen van een examen. We mogen faalangst niet verwarren met gezonde spanning voor een examen. Gezonde spanning wordt door vrijwel iedereen ervaren bij het rijexamen. Faalangst kan zoveel stress veroorzaken dat een leerling goed getrainde structuren niet meer kan uitvoeren.